Reactie DC op concept-Mobiliteitsprogramma
Reactie DC Oud Zuilen op Startnotitie Mobiliteitsprogramma Stichtse Vecht
13 juni 2023
De Startnotitie (mei 2023) geeft de uitgangspunten voor het Mobiliteitsprogramma van de gemeente. Dit is de opvolger van het (verouderde) Gem. Verkeers- en vervoersplan 2011. Het (vrij korte) document beschrijft de Context (landelijke prognoses en regionaal beleid) en kort de Visie (in 6 doelen). Het is bedoeld als startpunt voor de ‘participatie’.
Als voornaamste ‘context’ worden de (landelijke) WLO-scenario’s opgevoerd, die uitgaan van een autonome groei van het autoverkeer, maar ook OV-kilometers, van ongeveer 10% (in ‘WLO-laag’) tot 40% (‘WLO-hoog’) in 2040 t.o.v. 2018. Alleen het aantal fietskilometers blijft gelijk. Het aantal verkeersdoden zal naar verwachting afnemen maar het aantal ernstig gewonden met >40% stijgen (in 2030). Als tweede uitgangspunt noemt men de toename van de aantallen woningen en banen in de regio’s Utrecht en Amsterdam.
Het landelijk en provinciale beleid en ook dat van de stad Utrecht en van andere buurgemeenten leggen vooral nadruk op verkeersveiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid. Van deze heeft de stad Utrecht de duidelijkste ideeen over het beperken van de ‘vraagkant’ (o.a. door ruimtelijke ordening en spreiding in de tijd) en het stimuleren van lopen, fiets en OV. Dit sluit aan bij het ‘Regio-alternatief’ voor de verbreding van de A27 dat nu door de stad Utrecht e.a. wordt uitgewerkt; hier zou ook Stichtse Vecht zich bij dienen aan te sluiten.
De (voorlopige) Visie van Stichtse Vecht maakt een weinig ambitieuze indruk, is vooral ‘trendvolgend’. Als de zes Doelen worden genoemd: 1 Veiligheid; 2 Duurzaam en schoon; 3 Toegankelijk voor iedereen; 4 Bereikbaar voor iedereen; 5 Datagedreven; 6 Doorstroming.
Over veiligheid (1), toegankelijkheid (3) en data-onderbouwd (5) zal iedereen het eens zijn. Bij ‘Duurzaam en schoon’ (2) staat ‘stimuleren van OV (intensiveren van stations), fiets en elektrisch rijden’. Over afremmen van automobiliteit staat niets. Wel als doel om luchtverontreiniging en geluidsoverlast te reduceren (voor ons o.a. van belang voor de Zuilensering). Voor verbetering van de Doorstroming (6) zet men eerder in op snelheidsverlaging dan op wegverbreding. Dit sluit aan bij beleid van de Provincie.
Onder Bereikbaarheid (4) staat een potentieel gevaarlijk punt t.w. ‘we zetten in op meer oost-west-verbindingen (…) om ‘tweedeling in de gemeente tegen (te) gaan’. Geen direct gevaar voor Oud Zuilen lijkt me, maar ongewenst, want dit open middengebied is juist bestemd voor natuur, natuurinclusieve landbouw en recreatie en dient niet verder doorsneden te worden. Wel wil de gemeente “zich inspannen voor voldoende OV in kleine kernen”. [In Oud Zuilen is de verbinding met Utrecht i.h.a. wel goed, maar richting Breukelen en Amsterdam is de dienst ’s avonds en op zondag mager.]
Oud Zuilen zelf ligt natuurlijk wat ‘in de luwte’ van de verkeersstromen en dat willen we graag zo houden. Maar Oud Zuilen is geen eiland, en afname van de autovervoersvraag is essentieel om in de toekomst de leefbaarheid in het dorp te behouden en verbeteren. Als het autoverkeer blijft toenemen (en dat zal met dit ‘beleid’ gaan gebeuren) heeft dat ook consequenties voor de verkeersdruk ons dorp, bijv. via congestie, parkeerdruk of sluipverkeer.
De gemeente zou maximaal gebruik moeten maken van instrumenten om het autoverkeer te verminderen, samen met de regio en de gemeente Utrecht. Bijv. zorgen voor voorzieningen op loop-/fietsafstand, veilige autoluwe fietsroutes, stimuleren van alternatieven en goede informatie daarover, betaald parkeren in de kernen, (seizoens)busverbindingen naar recreatiegebieden, enz.
Concreet voor Oud Zuilen bepleiten wij verder een autovrije Vechtdijk, een autoluwe Oostwaard en bezoekers verwijzen naar het parkeerterrein bij de sportvelden (Zuilense Vecht).